lördag 23 juni 2012

AB Svensk bilprovning:1

Det är på något vis lite skönt att veta att man rör sig så långt från det konventionella att vårt samhälle slutar att fungera när det kommer i ofrivillig kontakt med oss. Jag syftar naturligtvis på mig och min bror.


En gång fick jag ett brev som berättade att jag hade kört för fort någonstans i Norrland, med en bil som stod i mitt garage; utan både motor och hjulupphängningar.
Brorsan har å andra sidan fått p-böter för en bil som stod uppallad i en lada… Det är om den bilen som texten nedan handlar. Här följer ett mail som jag fick av brorsan då han försökte att registreringsbesiktiga sin "Snedruta":


Rowling visste vad hon gjorde när hon skrev in en Anglia i Harry Potterböckerna. Den får vardagen lite mera magisk.
Titta bara vad som hände när jag försökte boka tid för reg.bes. via nätet:
Inte bara skrev den ned en reg.bes till en EFTERKONTROLL. (Bilen har ju bara varit obes sedan jag var sex år gammal...) den har svårt med datumen mellan besiktningsperiod och körförbud också. Faktiskt så svårt att den inte kan hålla sig till svenska utan börjar fuska in datumen på engelska, bilen till ära.
Jag tog den föreslagna tiden imorgon i Leksand. Mest bara för att se hur de ska slingra sig ur detta. Och för att få en laglig långtur såklart!



Hur gick det sen då? Tja… Någon ombesiktning blev det ju inte tal om, och de tog heller inte betalt för tjänsten. Så brorsan fick en helt laglig åktur. Bara det gjorde det ju värt besväret. När han sen ringde till en annan besiktningsstation för att boka en ny tid för registreringsbesiktning så var han redan välkänd för besiktningsmannen. –Killen som lyckades boka efterkontroll 33 år för sent var visst veckans historia på AB Svensk Bilprovning!





1 kommentar: